وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)
فروشگاه دامپزشکی و دامپروری
اپلیکیشن دامپزشک همراه
آخرین نظرات

۹۷ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

ماکرولیدها (اریترومایسین)

ماکرولیدها گروهی از آنتی بیوتیک ها می باشند که فعالیتشان به خاطر یک حلقه لاکتون بزرگ با یک یا چند قند دئوکسی متصل به آن است آنتی بیوتیک های ماکرولیدی که اغلب توسط پزشکان تجویز می گردند عبارتند از :

1-  اریترومایسین ( Erythromycin)

2-   کلاریترو مایسین ( ‍Clarithromycin)

3-    آزیترو مایسین ( Azithromycin)

به ادامه مطلب بروید
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۰۰ ، ۰۹:۲۴
امین زمانی پور

ماکرولیدها (کلاریترومایسین)

کلاریترومایسین:
اثرات فارماکولوژیکی:
فارماکودینامیک: کلاریترومایسین مشتق نیمه سنتتیک اریترومایسین A می باشد. اثر آنتی باکتریال دارو از طریق باند شدن به قسمت 50s ریبوزوم در باکتریهای حساس به دارو و مهار سنتز پروتئین می باشد.
کلاریترومایسین قدرت اثر بالایی بر علیه طیف وسیعی از میکروارگانیسم های گرم مثبت و گرم منفی هوازی و بی هوازی دارد. حداقل غلظت های مهار کننده (MICs) کلاریترومایسین عموماً دو برابر کمتر از MICs اریترو مایسین است. متابولیت 14-هیدروکسی کلاریترومایسین نیز دارای اثر ضد میکروبی است. MICs این متابولیت مساوی یا دو برابر بیشتر از MICs ترکیب اولیه می باشد. استثنائاً در مورد میکروب هموفیلوس انفلوانزا متابولیت 14-هیدروکسی دو برابر فعالتر از ترکیب اولیه می باشد.

به ادامه مطلب بروید
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۰۰ ، ۰۹:۲۳
امین زمانی پور

کتوز در گاوهای شیری مدرن

بیماری کتوز در اثر سوخت و ساز (متابولیسم) ناقص چربی بدن (که برای تأمین انرژی مورد نیاز گاو شیری به حرکت درآمده است) پیش می‌آید.  گرفتاری‌هایی که از بیماری کتوز پدید می‌آید:   کاهش تولید شیر،  کاهش وزن بدن،  بی‌اشتهایی،  و گاه نشانه‌هایی از ناآرامی است (کتوز کلینیکال) ولی در بسیاری موارد نشانه‌های ظاهری این گرفتاری‌ها به خوبی قابل دیدن نیستند (کتوز ساب کلینیکال).

به ادامه مطلب بروید
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۰۰ ، ۰۹:۲۲
امین زمانی پور

تشخیص به موقع فحلی در گاوهای شیری

تولید مثل عاملی کلیدی در تعیین بازده پرورش گاوهای شیرده می باشد. در بهترین شرایط هر ماده گاو، سالانه یک گوساله تولید خواهد کرد. از نظر اقتصادی، باروری معمولا با توجه به فاصله زایش پی در پی دو گوساله ارزیابی می شود. معیارهای اندازه گیری بازده تولید مثل، شامل تعداد تلقیحات به ازای آبستنی، میزان آبستنی در ازای اولین تلقیح، تعداد روزهای باز و فاصله زایش می باشد. فاصله زایش مطلوب در بیشتر گاوداریها 12-13 ماه است. در بیشتر گاوداریها درصد آبستنی با اولین تلقیح بین 50-60 % است و برای 55% آبستنی ها به حدود 8/1 تلقیح برای هر آبستنی نیاز است. یکی از دلایل مهم اقتصادی نبودن پرورش گاو شیری در استان، پایین بودن راندمان تولید مثلی در گله هاست. ضعف در تشخیص بموقع فحلی و آبستنی موجب می شود تا فحلیهای زیادی در زمان طول عمر اقتصادی گاو از دست برود که این امر به خودی خود سبب طولانی شدن فاصله دو زایمان و به تبع آن ضررهای مالی فراوان به دامداران می گردد. این مقاله ترویجی، که با همکاری کارشناسان مرکز تحقیقات و معاونت امور دام و بخش ترویج استان تهیه شده است، سعی دارد که دامداران استان را با روشهای سنتی و علمی تشخیص به موقع قحلی و آبستنی متعاقب تلقیح آشنا کند.

به ادامه مطلب بروید
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۰۰ ، ۰۹:۲۱
امین زمانی پور

وسایل مورد استفاده در جراحی دامپزشکی

adson brown forceps

adson tissue forceps

alligator forceps

allis forceps

Allis forceps 2

Babcock forceps

Babcock forceps 2

Bone Fragment Forceps

Backhaus Towel Clamps

 

 

 

09:19:47

برای تهیه محصولات دامپزشکی و دامپروری ، کتابها و فیلم های آموزشی از قسمت زیر استفاده کنید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۰۰ ، ۰۹:۲۰
امین زمانی پور
سگ اشپیتز
 
اشپیتز دارای سه نوع متفاوت می باشد:
1- اشپیتز غول پیکر ، 2- اشپیتز استاندارد ، 3- اشپیتز مینیاتور، این سه نوع از هر لحاظ بجز جثه به یکدیگر شباهت دارند، رنگ مو در اشپیتز غول پیکرسفید ، قهوه ای و سیاه است حال اینکه طیف رنگی در انواع استاندارد و مینیاتور فراتر می رود، گوشها نوک تیز برافراشته و به هم نزدیک است،پوشش مو ها در سر کمتر از سایر بدن می باشد، پاها بسیار کوچک است و در بین پنجه ها دارای مو می باشد ، چشم هایش درشت و دمش حالت فر خورده دارد.
به ادامه مطلب بروید
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۰۰ ، ۰۹:۱۹
امین زمانی پور

یکی از بیماریهای مشترکی که بین انسان و دام وجود دارد بیماری توکسوپلاسموز میباشد که یک بیماری انگلی است که توسط تک یاخته ای به نام Toxoplasma gondii ایجاد میشود.

این انگل در سلولهای بافت پوششی روده حیوانات حانواده گربه (گربه سانان) یافت میشود و از طریق مدفوع به بیرون راه پیدا میکند. به گونه ای که روزانه بالغ بر ۱۰ میلیون اووسیست انگل از طریق مدفوع یک گربه مبتلا و یا ناقل توکسوپلاسما به محیط بیرون راه پیدا میکند.

به ادامه مطلب بروید
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۰۰ ، ۰۹:۱۸
امین زمانی پور

اثرات استرس گرمایی درگله های گاو شیری

در یک گاوداری شیری دمای ایده آل که هیچگونه تأثیر منفی بر تولیدات دامی ندارد .دمای بین 4تا 24 درجه سانتیگراد که منطقه آسایش گاو هم نامیده میشود .دمای بالاتر از 24 سانتیگراد ، گاو از طریق پوست و دستگاه تنفسی با صرف مصرف انرژی می تواند بدن خود را خنک کند . و دمای کمتر از 5 درجه سانتیگراد را باتوجه با اینکه نژادهای سنگین به سرما مقاوم شده است تا دمای 15- درجه سانتیگراد را با بستر خشک تحمل خواهد کرد . دمای بالاتر که منجر به عرق کردن گاو می گردد در زمان استرس گرمایی همراه با افزایش رطوبت محیط تنش گرمایی شروع می شود و دام از آنجا ئیکه نمی تواند گرما را دفع کند . در نتیجه احتیاجات نگهداری را افزایش می دهد.

به ادامه مطلب بروید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۰۰ ، ۰۸:۴۵
امین زمانی پور

تب شیر (Milk Fever) در گاو

به این بیماری تخته بند یا فلجی پس از زایمان (Post Parturition Paresis) نیز میگویند.  تب شیر یا فلج ناشی از زایمان یکی از اختلالات متابولیکی معمول در دوره زایمان می باشد منظور از بیماری تب شیر داشتن تب واقعی نیست. بروز تب شیر در گاو با سن دا م مرتبط می باشد و اکثراً در گاوهای پر تولید با سن بالا دیده می شود. در حدود 75 % از موارد بروز تب شیر 24 ساعت و حدود 5% آن 48 ساعت بعد از زایمان روی می دهد.

به ادامه مطلب بروید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۰۰ ، ۰۸:۴۴
امین زمانی پور

سندروم کبد چرب (Fatty Liver Syndrome) در گاو

عارضه کبد چرب  بیشتر در گاوهای شیرده پر تولید بروز می نماید و منجر به اختلالات متابولیکی، عفونی و تولید مثلی می گردد، و حتی ممکن است منجر به مرگ حیوان شود، زیرا به دلیل کاهش تعداد گلبولهای سفید خون، سیستم ایمنی بدن مختل  شده و مقاومت در برابر بیماریها و استرس کمتر می شود.

گاوهایی که هنگام زایش وضعیت بدنی مناسبی داشته و در توازن منفی انرژی قرار دارند، ذخایر چربی را به عنوان یک منبع انرژی بسیج می کنند. با کاهش سطح گلوکز خون، غلظت اگزالواستات در کبد نیز کاهش می یابد که منجر به کند شدن سیکل کربس می شود و استیل کوآ نمی تواند به انرژی تبدیل شود.  بنابراین اسید های چرب آزاد (FFA) در کبد تجمع می یابند. اگر کمبود انرژی و متعاقب آن بسیج ذخایر بدنی شدید باشد، FFA موجود در گردش خون ، در کبد و به میزان کمتری در سایر بافتها رسوب می نماید. اگر تجمع اسید های چرب در کبد بسیار زیاد باشد، می تواند سبب از کار افتادگی کبد می شود. گاوهایی که چربی محتوی کبد آنها بیش از 20% باشد، بطور قابل توجهی مبتلا به عارضه کبد چرب می شوند.

به ادامه مطلب بروید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۰۰ ، ۰۸:۴۳
امین زمانی پور