وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)
فروشگاه دامپزشکی و دامپروری
اپلیکیشن دامپزشک همراه
آخرین نظرات

زنان باردار و توکسوپلاسما

شنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۰، ۰۹:۱۸ ق.ظ

یکی از بیماریهای مشترکی که بین انسان و دام وجود دارد بیماری توکسوپلاسموز میباشد که یک بیماری انگلی است که توسط تک یاخته ای به نام Toxoplasma gondii ایجاد میشود.

این انگل در سلولهای بافت پوششی روده حیوانات حانواده گربه (گربه سانان) یافت میشود و از طریق مدفوع به بیرون راه پیدا میکند. به گونه ای که روزانه بالغ بر ۱۰ میلیون اووسیست انگل از طریق مدفوع یک گربه مبتلا و یا ناقل توکسوپلاسما به محیط بیرون راه پیدا میکند.

به ادامه مطلب بروید

مکانیسم ابتلا به توکسوپلاسما از راه طبیعی در انسان از طریق خوردن و یا بلع اتفاقی انگل و یا از طریق جفت است. البته بروز عفونت از طریق انتقال خون آلوده و یا انتقال لوکوسیت ها و یا پیوند اعضا نیز اتفاق می افتد.

چرخه انگل توکسوپلاسما

وقتی مادران باردار در جریان حاملگی مبتلا به توکسوپلاسموز میشوند عامل توکسوپلاسما در رحم به جنین منتقل میشود .

اگرچه غالب اوقات این آلودگی منجر به تولد نوزاد طبیعی  میشود ولی سقط های خودبخودی ، تولد جنین مرده و یا نارس و یا تولد جنین های رسده عفونی نیز ممکن است اتفاق افتد .

پس به زنان باردار توصیه میشود که از رابطه با گربه جدا خودداری کرده و قبل از زایمان حتما تست توکسوپلاسما را انجام بدهند تا درصورت آلودگی تحت درمان قرار گرفته و مشکلی برای خود و جنین آنها ایجاد نشود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی