وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)
فروشگاه دامپزشکی و دامپروری
اپلیکیشن دامپزشک همراه
آخرین نظرات

تغذیه داخل سیاهرگی اسبهای بیمار

چهارشنبه, ۴ بهمن ۱۴۰۲، ۰۵:۵۰ ب.ظ

تغذیه داخل سیاهرگی اسبهای بیمار

تغذیة داخل سیاهرگی، که غالبا به تغذیه تزریقی نسبی (PPN) یا کامل (TPN) اطلاق می گردد. روشی برای فراهم آوردن حمایت تغذیه ای است که در آن بیمار نیازی به داشتن دستگاه گوارش فعال ندارد. در مقایسه با تغذیه دهانی، به دلیل گرانتر بودن و خطر عوارض آن، PPN باید برای بیمارانی که در آنها استراحت روده ضروری است در نظر گرفته شود. موارد کاربرد احتمالی PPN عبارتند از: اسهال نوزادان در مواردی که تغذیه دهانی اسهال را تشدید می کند، تغذیه پس از عمل جراحی معدی - روده ای، انسداد روده بدون نیاز به عمل جراحی (تورم ژژنوم قدامی)، عدم تحمل دستگاه گوارش در کره اسبهای نارس، و گاهی کره اسبهای مبتلا به بوتولیسم که در آنها فلجی روده شکل می گیرد و قادر به تحمل رژیم های غذایی خوراکی نیستند از آنجا که سلول های روده مواد غذایی را از فضای داخلی روده می گیرند، برای بقای سلول های پوششی روده و آنزیمهای لبه مسواکی (brush border)، در صورت امکان بعضی از مواد غذایی، حتی در مقادیر اندک، باید از راه دهان مصرف شوند.

محلولهای غذایی تزریقی منبعی از انرژی، معمولاگلوکز و چربی ها، و پروتئین های هیدرولیز شده یا به طور مستداول تر، اسید آمینه های آزاد را فراهم می آورند. کالری کافی باید در شکل کربوهیدراتها و چربیها فراهم گردد. یا آن که اسیدهای آمینه به جای آن که در تشکیل پروتئین بدن مشارکت نمایند، به عنوان ماده انرژی زا مورد استفاده قرار خواهند گرفت. برای اطمینان از استفاده مناسب از اسیدهای آمینه، نسبت حداقل ۱۰۰ به ۱ برای کالری به نیتروژن پیشنهاد شده است (گلوکز۳.۴ کیلوکالری گرم تولید می کند، اسیدهای آمینه ۴ کیلوکالریا گوم، چربیها ۱۱ کیلوکالری گرم؛ در هر گرم اسید آمینه، ۰.۱۶ گرم نیتروژن وجود دارد). نباید بیش از ۶۰ کالری غیر پروتئینی از چربیها تأمین گردد. محلولها باید به طریق غیر عفونی مخلوط شوند و برای بیش از ۲۴ ساعت نگاهداشته نشوند. به دلیل غلظت بالای گلوکز (غالبا بیش از ۲۰٪)، محلول های غذایی تزریقی معمولا هیپرتونیک هستند و معمولا برای پیشگیری از تورم سیاهرگها توصیه می شود که به داخل عروق مرکزی بزرگ (سیاهرگ میان خالی) تجویز شوند. بعلاوه، محلول های غذایی تزریقی باید به تدریج آغاز شونده و بیماران از نظر افزایش قند خون پا، به ندرت، افزایش چربی خون تحت کنترل قرار گیرند. اگر افزایش قند خون تداوم یافت، درمان با انسولین ممکن است مصرف گلوکز را بهبود بخشد و بدون ادامه افزایش قند خون دریافت کالری را افزایش دهد. به طور مشابهی، هنگامی که تجویز محلول های غذایی تزریقی حاوی چربیها به افزایش چربی خون می انجامد، هپارین ممکن است تجویز شود. غلظتهای سرمی سدیم، پتاسیم، و بیکربنات نیز باید به طور دورهای اندازه گیری شود در آغاز، روزانه)، و محلول های غذایی تزریقی در حد نیاز برای تصحیح ناهنجاری هایی که بروز می کند، تأمین شوند. سایر داروها ممکن است با محلول های غذایی تزریقی سازگار نباشند و باید از طریق مجرای جداگانه ای تجویز شوند، یا مجرای تجویز محلول های غذایی تزریقی قبل و بعد از تجویز آنها با سالین شسته شود.

تغذیه از راه تزریق در اسبها

فرمول TPN اولیه برای فراهم آوردن روزانه ۱۰ گرم گلوکز به ازای کیلوگرم وزن بدن، ۲ گرم اسید آمینه به ازای کیلوگرم، و اگرم چربی به ازای کیلوگرم، طراحی شده است، که به ازای هر کیلوگرم در روز ۴۵ کیلوکالری با منشاء غیر پروتئینی فراهم می نماید. مخلوط اولیه باید به میزان ٪۲۵ تا ۵۰٪ مقدار جریان مورد نظر تجویز گردد و به تدریج طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول به میزان نهایی افزایش یابد، به نحوی که تحمل گردد. به محض آن که تجویز مقدار نهایی جریان امکان پذیر شد، میزان اضافی کالری ممکن است با افزایش نسبت امولسیون چربی به دست آید. افزایش های بعدی در دریافت کالری نیازمند افزایش میزان جریان تجویز ماده مغذی است. اگر تجویز درازمدت مدنظر است، تأمین کلسیم (۲۰۰ میلی گرم ا کیلوگرم / روز)، فسفر (۱۱۰ میلی گرم/کیلوگرم روز) و سایر مواد مغذی کمیاب ممکن است ضرورت یابد. مولتی ویتامین (مانند، 12-MVI) و مواد معدنی کمیاب (مانند MTES) تجارتی برای اضافه کردن به مخلوط مواد غذایی تزریقی در دسترس قرار دارند.

عوارض مربوط به سوند در کره اسبها نسبت به گوساله ها رخداد بیشتری دارد، و جایگذاری یک سوند در سیاهرگ مرکزی غالبا مفید واقع می شود. با افزودن امولسیون های چربی به داخل فرمول مواد غذایی تزریقی، قابلیت کشش ماده تزریقی کاهش می یابد و در این صورت برای درمان کوتاه مدت (چند روز)، استفاده از یک سوند کوتاه ورید وداج (۳ اینچ) همراه با کنترل دقیق از نظر نشانه های تورم سیاهرگ، ممکن است قابل قبول باشد. با وجود این، برای درمان طولانی مدت، شند سیاهرگ مرکزی ترجیح داده میشود. سندهایی که به طور تجارتی در دسترس قرار دارند شامل Intracath باکوژ ۱۶، ۱۲ اینچ و سند Arrow باکوژ ۱۶، ۸ اینچ هستند. سوند Intracath ۲۴ اینچی نیز برای استفاده در اسب های بالغ قابل دسترسی است. در روشی دیگر طول مناسبی از لوله Silastic باکوژ ۱۸ از طریق تروکاری باکوژ ۱۳ در داخل ورید وداج قرار داده میشود.

--------------------------------------

راهنمایی هایی برای استفاده از تغذیه از راه تزریق در کره اسب ها

روز 1تا 3

- میزان 1000 میلی لیتر گلوکز 50%

- میزان 1000 میلی لیتر اسید آمینه 10%

- میزان 500 میلی لیتر امولسیون جربی

با سرعت 2.1 میلی لیتر / کیلوگرم / ساعت تجویز شود.

---------------

روز 3 به بعد

- میزان 1000 میلی لیتر گلوکز 50%

- میزان 1000 میلی لیتر اسید آمینه 10%

- میزان 1000 میلی لیتر امولسیون جربی

با سرعت 3 میلی لیتر / کیلوگرم / ساعت تجویز شود.

---------------------------------------

راهنمایی هایی برای استفاده از تغذیه از راه تزریق در کره اسب ها

- میزان 5000 میلی لیتر گلوکز 50%

- میزان 4000 میلی لیتر اسید آمینه 10%

- میزان 6000 میلی لیتر امولسیون جربی 10%

با سرعت 1.4 میلی لیتر / کیلوگرم / ساعت تجویز شود.

vetshoop.ir

اپلیکیشن موبایل دامپزشک همراه

برای تهیه محصولات دامپزشکی و دامپروری ، کتابها و فیلم های آموزشی از قسمت زیر استفاده کنید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی