وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)
فروشگاه دامپزشکی و دامپروری
اپلیکیشن دامپزشک همراه
آخرین نظرات

تغذیه مادیان

چهارشنبه, ۴ بهمن ۱۴۰۲، ۰۵:۵۳ ب.ظ

تغذیه مادیان

علوفه و کنسانتره در تغذیه مادیان با توجه به نوع کاری که حیوان انجام می دهد، به شکلهای مختلف استفاده میشوند. مثلاً در مادیانهایی که برای کارهای سنگین نظیر بارکشی استفاده می شود، خوراک روزانه خصوصاً کنسانتره پرانرژی بیش از مادیانهای پرورشی است که فقط در امر سواری استفاده می شوند.

الف) تغذیه در اصطبل:

تغذیه مادیانهای باردار در مرحله پیشرفته بارداری و همچنین مادیانهای شیرده بعلت افزایش احتیاج پروتئین باید مورد توجه خاص قرار گیرد. بدین جهت تغذیه مادیان های آبستن از نهمین ماه بارداری آغاز میگردد بدینصورت که علوفه اصلی باید به مقداری ارائه شود که احتیاج نگهداری حیوان را تأمین کند و علاوه بر آن باید به منظور تأمین مواد مغذی کافی، روزانه مقداری غذای کنسانتره نیز به حیوان داده شود و باید توجه داشت که مقدار مصرف غذای کنسانتره در دوره بارداری کمتر از مقداری است که برای انجام کارهای سخت به حیوان داده می شود. وعلت آن این است که در زمان بارداری حیوان نباید چاق شود. توصیه میشود غذای کنسانتره روزانه به دفعات در اختیار حیوان قرار گیرد. بهتر است در دورهی شیردهی نیز از همان غذای کنسانتره دوره ی بارداری استفاده شود. بدین ترتیب می توان از تغییر غذا در اغاز دورهی شیردهی جلوگیری کرد.

ب) چرا روی مرتع:

استفاده از علوفه چرا گاهی هنگام چرا بر روی مرتع مطلوبترین فرم نگهداری مادیانهای شیرده است. برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز از طریق چرا، اسب باید روزانه حدود ۶۰ کیلوگرم علوفه سبز مرتعی دریافت کند. تعلیف این مقدار علوفه سبز مرتعی هنگامی امکانپذیر است که رشد علوفه مرتعی، مناسب و حیوان در تمام طول روز روی مرتع باشد.

البته باید در نظر داشت که در مرتع به علت بالا بودن میزان پروتئین موجود در گیاه، همواره پروتئین کافی به حیوان می رسد ولی انرژی مورد نیاز دام از این طریق تامین نمی شود و لازم است روزانه مقادیر مناسبی غذای کنسانتره ی انرژی دار در اختیار دام قرار گیرد.

vetshoop.ir

اپلیکیشن موبایل دامپزشک همراه

برای تهیه محصولات دامپزشکی و دامپروری ، کتابها و فیلم های آموزشی از قسمت زیر استفاده کنید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی