وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)
فروشگاه دامپزشکی و دامپروری
اپلیکیشن دامپزشک همراه
آخرین نظرات

تاثیر مواد غذایی برروی رفتار اسب

چهارشنبه, ۴ بهمن ۱۴۰۲، ۰۵:۴۳ ب.ظ

تاثیر مواد غذایی برروی رفتار اسب

اعتقاد بیشتر دارندگان اسب این است که ذرت یا جوی دوسر ، خوراک های داغ هستند که می توانند مقدار قابل ملاحظه ای انرژی را در یک لحظه در اختیار اسب قرار دهند، و کار با اسب را مشکل کنند. همچنین برخی دیگر اعتقاد دارند که بین ذرت و جوی دوسر اختلافاتی وجود دارد و تغذیه با ذرت باعث می شود که مشکلات مربوط به بالا رفتن نشاسته، بیشتر و زودتر بروز کند. حتی برخی از اسب داران ملاس را نیز در همین رابطه به دلیل قند بالای آن مشکل زا دانسته و از دادن آن اجتناب می کنند.

نکته جالب در اینجا این است که ما انرژی را به عنوان یک حس رفتاری استفاده کرده ایم، در صورتی که انرژی یک وظیفه تغذیه ای به عهده دارد، و معنی آن مقدار کالری موجود در خوراک است. بهر حال، تغذیه بیش از حد انرژی ( جدای از منبع تامین کننده آن ) می تواند یکی از علل داغ کردن اسب، بخصوص در اسب هایی که مقدار زیادی از وقت خود را در روز در محیط بسته و به صورت محبوس شده می گذرانند، باشد.

مدارکی وجود دارد دال بر اینکه در بعضی از اسب ها، میزان نشاسته جیره روی رفتار حیوان تاثیر می گذارد. محققین گزارش کرده اند که کاهش در میزان نشاسته جیره می تواند کاهش در میزان هیجانزدگی اسب را باعث شود.

تغییرات در واکنش های بیوشیمیایی مغز ممکن است ارتباط بین نشاسته و قند جیره و رفتار حیوان را توجیه کند. سروتونین ، یک واسطه شیمیایی عصبی در مغز ، بعنوان تعدیل کننده رفتارهای سریع و ناگهانی در اسب شناخته شده است. پایین آمدن میزان سروتونین در انسان باعث بوجود آمدن رفتارهای مربوط به افسردگی می شود. برخی داروهای ضد افسردگی وجود دارند که با بالا بردن سروتونین در مغز کار خود را انجام می دهند.

رفتارهای از سر ستیزده جویی بیشتر متاثر از بالا رفتن سروتونین می باشد. ثابت شده که وعده های غذایی که میزان گلوکز آن بالاست ( از هضم نشاسته تولید می شود) باعث افزایش سروتونین مغز می شوند، و به نظر می رسد که این افزایش مسئول بروز برخی رفتارها در نتیجه بالا رفتن میزان قند مصرفی می باشد. در همین راستا، ممکن است که اختلاف شدید در گلولز خود بعد از مصرف وعده غذایی پر دانه بتواند رفتار اسب ها را بر اساس فعالیت سروتونین مغز آنها تغییر دهد.

ولی قبل از اینکه این توجیهات را قبول کنیم باید بدانیم که برای شناخت تاثیر نشاسته و قند جیره روی رفتارهای خاص در اسب و اثبات آنها نیاز به تحقیقات بیشتر و گسترده تری می باشد.

در این رابطه اختلافات بسیار زیادی مابین اسب ها وجود دارد، که انعکاسی از اختلافات ژنتیکی ، محیط ، و تاثیرات دیگر ترکیبات خوراک می باشد، ولی با این حال در برخی از اسب هایی که فعالیت زیادی داشته اند ، کاهش نشاسته جیره مفید واقع شده است.

خوشبختانه خوراک های جدیدی که در اسب های کاری بکار می رود از تنوع انرژی زایی زیادی برخوردار می باشند و منابع مختلف انرژی، نشاسته ، چربی و نیز فیبرهای قابل هضم بالایی را نیز دارند مانند تفاله چغندر قند ( Beet pulp ). به همین دلیل کاهش معنی داری را در نشاسته و قند در مقایسه با خوراک های قدیمی، در اختیار حیوان قرار می دهند.

چربی و پروتئین :

ادعا شده که چربی اثرات آرامش دهنده ای را روی اسب ها دارد، و حداقل یک تحقیق ( هلند و همکاران 1996) در حمایت از این ادعا که چربی جیره باعث کاهش فعالیت در اسب ها شده است ، وجود دارد. در همین راستا ، خیلی از دارندگان و تعلیم دهنده گان اسب گزارش کرده اند که اسب هایی که از مکمل چربی در جیره های آنها استفاده شده ، بیشتر قابلیت رام شدن و تعلیم دیدن را دارند. استفاده از چربی در جیره اسب هایی که در محیط بسته به سر می برند و استفاده روزافزون آن در بین این دسته از اسبداران ، شاید به این دلیل است که هیجان و عصبیت حیوان را کاهش می دهد. بطور کلی این موضوع که اثر آرام بخشی چربی، آیا واقعا مربوط به خود چربی است، یا به دلیل این است که چربی اضافه شده می تواند جایگزین نشاسته مصرفی در جیره گردد ، برای ما روشن نشده.

عقیده بر این است که نشاسته ، قند و پروتئین جیره، در برخی نژادهای کوارتر، می تواند اسب ها را دچار بیش فعالی کند. مطالعات در سگ و انسان نشان داده اند که دستکاری برخی اسیدهای آمینه بخصوص در جیره می تواند باعث تغییر در پرخاشگری و فعالیت بیش از حد گردد.

اگر این مطلب برای اسب ها هم درست باشد ، باید دید که کدام نوع از پروتئین ها ( اسیدهای امینه) اهمیت بیشتری را در این خصوص خواهند داشت.

مکمل های غذایی زیادی که این پتانسیل را داشته باشند وبتوانند اثرات آرام بخشی را از خود بروز دهند هنوز شناخته نشده اند. چند مطالعه در این خصوص وجود دارد، و سود مندی برخی از آنها نیز گزارش شده است. این تولیدات اغلب حاوی چندین جزء خوراکی هستند که عمومی ترین آنها، تیامین ، از گروه ویتامین های B است که کمبود این ویتامین باعث ایجاد مشکلات مربوط به عملکرد مغز می شود، آنالیزهای جیره ای نشان داده اند که بالا رفتن میزان تیامین می تواند باعث کاهش ناراحتی و هیجان در اسبهای عصبی شود. تغذیه مکمل تیامین علاوه بر اینکه خطری ندارد، بلکه می تواند روی تحریک اشتها نیز موثر باشد، ولی اینکه اثری روی اسب های بیش فعال و عصبی دارد یا نه هنوز به درستی معلوم نیست. مطالعات جدیدتر ، مکمل سازی با منیزیم را برای اسب های عصبی توصیه کرده است. بیشتر این توصیه بر اساس کمبودهایی است که در برخی جیره های اسب ها بوجود آمده و اسبها دچار عصبیت ، هیجان ، لرزشهای عضلانی و تکان شدند. ولی باید به خاطر داشت که کمبود منیزیم در اسب به ندرت بوجود می آید و مقادیری که در جیره های معمول وجود دارد معمولا بیش از نیاز اسب می باشد.

این روزها ، تعدادی از ترکیبات گیاهی به دلیل بازار پسندی که دارند برای انواع و اقسام دردها به بازار آمده اند، که برخی از آنها به صورت مشابه با داروهای مسکن عمل می کنند. ولی تا بحال تحقیقی در رابطه با درمان اسب های عصبی بوسیله گیاهان دارویی و موادگیاهی دیده نشده است. از همه بدتر اینکه ما ایده و اطلاعی از تولیدات این چنینی مبنی بر اثرات آنها بعد از هفته ها و یا ماه ها مصرف در دست نداریم. ولی برای توصیه این مواد نیز باید اطلاعات زیادی در رابطه با بی خطر بودن و تاثیر آنها بعنوان یک ماده آرام بخش ، در دسترس باشد.

vetshoop.ir

اپلیکیشن موبایل دامپزشک همراه

برای تهیه محصولات دامپزشکی و دامپروری ، کتابها و فیلم های آموزشی از قسمت زیر استفاده کنید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی