وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)
فروشگاه دامپزشکی و دامپروری
اپلیکیشن دامپزشک همراه
آخرین نظرات

تفاوت تغذیه اسب در مرتع و اصطبل

چهارشنبه, ۴ بهمن ۱۴۰۲، ۰۵:۵۷ ب.ظ

تفاوت تغذیه اسب در مرتع و اصطبل

جیره غذائی ، رفتار و خوراک دهی اسبی که در اصطبل نگهداری می شود بطور کلی با اسبی که در محیط طبیعی زندگی می کند فرق دارد. زمانی که یک اسب به مرتع بطور آزاد دسترسی داشته باشد، در روز 16 ساعت و حتی بیشتر به چرا مشغول می شود. معده کوچک و دستگاه گوارش بزرگ اسب که برای تخمیر غذاهای فیبری آماده شده اند حیوان را وادار میکنند که به ریزه خواری روی بیاورد. اگر در مرتع بطور آزاد و رها قرار بگیرد به علت همین خصوصیت ریزه خواری مجبور به گردش و راه رفتن مداوم خواهد بود که خود به عنوان یک ورزش طبیعی نیز محسوب می شود. بر خلاف چنین وضعیتی را اسب هایی دارند که در اصطبل نگهداری می شوند ، روزانه خوراک دهی شده و مواظبت می گردند. اولین تفاوت این نوع سیستم ها نسبت به سیستم های آزاد، دریافت خوراک به صورت وعده ای ( یک یا دو بار در روز ) می باشد. این وعده ها اغلب در یک دوره کوتاه زمانی بلعیده می شوند، که در بین وعده های مصرف خوراک زمان هایی به صورت بیکار و یا اختصاص داده شده به فعالیت های دیگر برای اسب باقی می ماند.

این کاهش چشمگیر در زمان اختصاص یافته به مصرف خوراک اولین مشکل رفتاری در رابطه با خوراک دهی در سیستم بسته یا اصطبل می باشد. دومین مشکل احتمالی در این خصوص در رابطه با ساخت جیره است. برای تامین انرژی مورد درخواست جهت فعالیت های مدرن و تغییر یافته امروزی ، ما مجبور به فرموله کردن جیره هایی شده ایم که از نظر انرژی غلظت های بالایی را دارند نسبت به اسبهایی که در مرتع و بدون فعالیتهای اضافی به خوراک های کاملا خشبی تولید شده در مرتع تکیه داشته اند، در این جیره ها بطور چشمگیری از میزان خوراک های فیبری کاسته شده است . همانطوریکه گفته شد، هر دوی این عوامل می توانند انواع خاصی از مشکلات رفتاری را در حیوان ایجاد کنند.

کاهش فعالیت های فیزیکی و نیز اجتماعی طبیعی که بعلت نگهداری حیوان در محیط های کوچک و بسته رخ می دهد می تواند رفتارهای غیر طبیعی را بوجود آورد. در حالت وحشی ، اسب ها دوست دارند که محیط خود را مورد کاوش قرار دهند، و هیچگاه خود را در یک منطقه کوچک و محدود که از دست صیاد نتوانند فرارکنند قرار نمیدهند . عدم فعالیتهای فیزیکی و یا اجتماعی مناسب با هم گله ایها می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی مثل حرکت در اصطبل و حرکات زیگزاگ و نیز مشکل ماندن و عدم مصرف انرژی شده ، و زمانی که حیوان در خارج از اصطبل قرار می گیرد کار با حیوان سخت می شود.

vetshoop.ir

اپلیکیشن موبایل دامپزشک همراه

برای تهیه محصولات دامپزشکی و دامپروری ، کتابها و فیلم های آموزشی از قسمت زیر استفاده کنید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی