وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)
فروشگاه دامپزشکی و دامپروری
اپلیکیشن دامپزشک همراه
آخرین نظرات

انسفالیت قارچی در طیور

سه شنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۲:۱۹ ب.ظ

انسفالیت قارچی در طیور

سبب شناسی :

عامل این بیماری قارچ گرما دوست فرصت طلبی است بنام داکتیلاریا گالوپاوا (Dactylaria Galopava)که در بستر مرغها ممکن است یافت شود و از طریق هاگ انتشار پیدا می کند. این کپک اغلب محیط های گرم با PH پایین را برای رشد انتخاب می کند مثلا بستر در حال تخمیر که دارای گرما و اسیدیته خوبی است. این کپک بیماریزا از طریق انتشار هاگ های عفونی خود در محیط منتشر شده و از طریق تنفس وارد ریه های پرنده می گردد، سپس هاگ ها وارد عروق شده مستقیما خود را به سیستم عصبی می رسانند و موجب نکروز مننژ و مغز می شوند و جراحات خاکستری رنگی را در مخ و مخچه به جای می گذارند. در این حالت سیستم عصبی پرنده را کاملا درگیر و مختل می کند.

بیماریزایی:

درگیری سیستم عصبی باعث عدم تعادل، فلجی پاها، خوابیدن مرغ به پهلو و پیچش گردن و در موارد معدودی حتی منجر به کوری پرنده می شود. معمولا این قارچ جوجه های ۳۵ - ۷ روزه را درگیر می کند و تلفات ناشی از این بیماری حدود ۱۰ -۳٪ می باشد.

تشخیص :

بهترین روش تشخیص، کشت قارچ توسط جدا کردن بخشی از جراحات مغزی و کشت در محیط سابور در دمای ۴۵ درجه سانتیگراد است این محیط کشت باید واجد ۱۰۰ میکروگرم در هر سی سی جنتامایسین باشد. در محیط کشت پیگمانهای سرخ یا آجری رنگی توسط کپک ایجاد می شود که در صورت کهنه شدن تیره تر می گردند.

کنترل و درمان:

این بیماری نیز مانند بسیاری از بیماریهای قارچی درمان قطعی ندارد ولی بهترین روش کنترل حذف پرندگان آلوده از گله و رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از کپک زدن بستر است.

vetshoop.ir

اپلیکیشن موبایل دامپزشک همراه

برای تهیه محصولات دامپزشکی و دامپروری ، کتابها و فیلم های آموزشی از قسمت زیر استفاده کنید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی