وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)
فروشگاه دامپزشکی و دامپروری
اپلیکیشن دامپزشک همراه
آخرین نظرات

آبستنی کاذب در گوسفند و بز

چهارشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۴۲ ق.ظ

آبستنی کاذب در گوسفند و بز

 آبستنی کاذب( موکو متر، هیدرومتر) به دلیل طولانی شدن فاز لوتئال در بزها رخ می‌دهد. در بزهای شیری ممکن است ۳ تا ۵ درصد باشد. این عارضه در نژادهای گوشتی و پشمی گوسفندان خیلی کمتر شایع است. علت این شرایط کمتر شناخته شده است اما علل محتمل این عارضه که پیشنهاد شده است شامل جفتگیری خارج از فصل تولید مثل ، آبستنی دورگه بز و گوسفند و استفاده بیش از حد از هورمون ها در دستکاری چرخه تولید مثل می باشد. برخی موارد احتمالاً در نتیجه سختیام مرگ زودهنگام رویانی با یک جسم زردباقیمانده رخ می دهد. باقی ماندن جسم زرد خارج از آبستنی به صورت خودبه‌خود که ممکن است ناشی از دستکاری هورمونی جهت سوپراوولاسیون ایا جفت گیری خارج از فصل باشد، نیز به عنوان یک عامل آبستنی کاذب عنوان شده است این شرایط ممکن است چندین بار در زندگی یک بز ماده رخ دهد و یا تنها یکبار اتفاق بیفتد.

 علائم بالینی و تشخیص

 برخی ماده ها ممکن است علائم آبستنی، بزرگ شدگی پستان و ترشحات خونی واژن را نشان دهند. آبستنی کاذب همچنین با عدم فحلی ،گاهی افزایش اندازه شکم و علائم خارجی و رفتاری آبستنی مشخص می شود. غلظت پروژسترون خون ممکن است با آبستنی برابر باشد و تا ۵ ماه بالا باقی بماند. سونوگرافی در زمان واقعی ممکن است رحم با مقادیر متغیر مایعات که یا تمیز و کدر و یا تمیز با اندکی رگه است، را آشکار کند. رحم معمولاً به نظر دیواره نازکی دارد و هیچ جفت یا جنینی نمی‌تواند دیده شود . در ماده هایی که پیش از ظاهر شدن جفت مورد معاینه سونوگرافی قرار می گیرند( پیش از روز ۳۰ آبستنی) این شرایط ممکن است به صورت اشتباه به عنوان آبستنی تشخیص داده شود. لذا معاینه دقیق سونوگرافی با توجه به مرحله آبستنی و علائم مثبت آبستنی( نظیر جنین، جفت و…) ضروری است.

تشخیص:

1) بالوتمنت محوطه بطنی (ازنیمه دوم آبستنی)، موارد منفی کاذب ناشی از کشیدگی عضلات این ناحیه و ...

2) بالوتمنت جنین در بخش تحتانی flank راست (مانند گاو) در اواخر دوره آبستنی، موارد منفی کاذب ناشی از لمس کیسه تحتانی شکمبه

3) اندازه گیری پروژسترون خون (عدم تفریق با آبستنی)

4) اولتراسونوگرافی B-mode : از طریق محوطه بطنی (مشاهده مایعات بدون جنین و پرده ها و پلاسنتوم ها) دقت بالایی دارد.

تشخیص آبستنی با سونوگرافی در بز:

الف - رکتال: از حدود روز 20 تا روز 35 - 30

ب - از طریق محوطه بطنی: از روز 35 به بعد

 درمان

این عارضه به خودی خود هنگامی که جسم زرد تحلیل رفت بهبود می یابد.

 رایج‌ترین درمان آبستنی کاذب تزریق پروستاگلندین اف دو آلفا( ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم) یا کلوپروستنول( ۷۵ تا ۱۰۰ میکروگرم به ازای هر ۴۵ کیلوگرم وزن) است.

vetshoop.ir

اپلیکیشن موبایل دامپزشک همراه

برای تهیه محصولات دامپزشکی و دامپروری ، کتابها و فیلم های آموزشی از قسمت زیر استفاده کنید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی