وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)
فروشگاه دامپزشکی و دامپروری
اپلیکیشن دامپزشک همراه
آخرین نظرات

آبیوتروفی مخچه در گاو (cerebellar abiothrophy )

يكشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۷:۰۸ ب.ظ

آبیوتروفی مخچه در گاو

(cerebellar abiothrophy )

آبیوتروفی به صورت دژنرسانس اعضای شکل گرفته دستگاه عصبی تعریف می شود. آبیوتروفی مخچه در تلیسه های ۳ تا ۹ ماهه نژادهای هلشتاین، آنگوس و لیموزین رخ می دهد. بیماری در ایالات متحده، کانادا و استرالیا گزارش شده است. رخداد آبیوتروفی مخچه در گوساله های هلشتاین مستلزم به ارث رسیدن ژنتیکی آن به روش مغلوب بوده است، که می توان آن را تا رسیدن به یک پدر مشترک ردیابی نمود.

سبب شناسی این وضعیت در سایر نژادهای گاو نامعلوم است. گوساله ها ممکن است هنگام تولد طبیعی باشند و برای ۳ تا ۹ ماه سالم باقی بمانند یا ممکن است به طور متناوب علایمی را نشان دهند. دامها ممکن است به دلیل زمین گیری به پهلو و عدم توانایی در ایستادن ارجاع داده شوند. در این گوساله ها حرکات دوره ای، منظم و بی اختیار هر دو کره چشم نیستاگموس) و اپیستوتونوس به طور معمول دیده میشود. لی معاینه فیزیکی، نشانه های اختلال در عملکرد مخچه ممکن است مشاهده شود. این اختلال عبارتند از لرزش های سر ک همزمان با تلاش بیمار برای انجام کاری خاص افزایش می یابد، ایستادن با دست و پاهای باز، عدم تعادلی که در آن حرکات از آنچه مورد نظر است فراتر می روند، تشدید بازتابها و فقدان بازتاب تهدیدی که به منظور محافظت از بینایی انجام می گیرد. وضعیت بالینی دام های مبتلا ممکن است ثابت باقی بماند یا به آهستگی پیشرفته نماید، تا جایی که دامها زمین گیر شوند و قادر به برخاستن نباشند. اختلال بیوشیمیایی بیماری ناشناخته است. هیچ گونه ناهنجاری قابل مشاهده در مخچه گوساله های مبتلا وجود ندارد.

تغییرات آسیب شناختی میکروسکوپی آبیوتروفی شامل فقدان غیر ماسی و کانونی سلول های پورکنژ و سلول های عصبی هسته دار مخچه و افزایش سلول های نور و گلی در لایه سلولی پورکنژ می باشد.

vetshoop.ir

اپلیکیشن موبایل دامپزشک همراه

برای تهیه محصولات دامپزشکی و دامپروری ، کتابها و فیلم های آموزشی از قسمت زیر استفاده کنید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی