وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)
فروشگاه دامپزشکی و دامپروری
اپلیکیشن دامپزشک همراه
آخرین نظرات

آبله در قناری ( Canary Pox )

دوشنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۲، ۱۰:۰۴ ب.ظ

آبله در قناری

( Canary Pox )

عامل بیماری :

عامل به وجود آورنده آن ویروسی متعلق به خانواده آبله( Avipox virus ) بوده ولی گونه آن اختصاص به قناری دارد.مهمترین بیماری ویروسی قناری می باشد گاهی تلفاتی در حدود 100درصد نیز ایجاد می کند.

راه های انتقال:

معمولا این بیماری توسط قناری های بیماری که از یک گله مبتلا خریداری شده اند و به ظاهر سالم شده اند می باشند منتقل می شود و همچنین این بیماری می تواند توسط حشرات مانند پشه ها ویا لوازم ویا مواد غذایی آلوده .

علائم بیماری:

دوره کمون بیماری تا بروز علائم بیماری حدود چهار روز طول می کشد علائم بیماری را به 3فرم اصلی جلدی, دیفتریک وتوام تقسیم بندی کرده اند.

علائم جلدی :این فرم از بیماری که فرم فوق حاد بوده وپرنده را ظرف مدت 24تا48ساعت بعد از ابتلا به بیماری وبا حالت دل دل زدن افزایش تعداد تنفس و کاهش عمق آن و کز کردن می کشد .

فرم دیفتریک :این فرم از بیماری حاد بوده و پرنده را ظرف مدت 8تا 12روز پس از ابتلا می کشد ودارای علائمی همچون افزایش تعداد تنفس دل دل زدن تاول وزخم در اطراف چشم دهان ومخرج می باشد.

فرم تحت حاد بیماری ممکن است دارای تلفات کمی بوده وفقط جراحات جوش مانند در روی ساق پاها وپنجه های پا و به ندرت اطراف چشم ودهان ایجاد می کند.

علائم کالبد گشایی :

در فرم فوق حاد ممکن است هیچ گونه علائم خاصی به جز پر خونی کلی لاشه دیده نشود در اشکال تنفسی ممکن است خیز زیر جلدی و ترشحات داخل نای و پر خونی ریه ها و یا چرکی شدن کیسه های هوایی به چشم بخورد ودر فرم جلدی جراحات پوستی در نواحی مختلف بدن به خصوص ساق پا واطراف دهان مشاهده می شود .

تشخیص :

در اکثر موارد تشخیص بر اساس علائم بالینی وجراحات جلدی امکان پذیر است .

درمان:

درمان پرنده مبتلا نتیجه ای ندارد ولی از آنجایی که در گله مبتلا بیماری به آهستگی بین پرندگان سرایت می کند می توان پرنده های مبتلا نشده را با واکسیناسیون نجات داد و برای جلوگیری از عفونت ثانویه باید از آنتی بیوتیک وسیع الطیف استفاده کرد و همچنین زخم ها وجراحات جلدی را می توان با گلیسرین یده ویا تنتور ید ضد عفونی کرد.

vetshoop.ir

اپلیکیشن موبایل دامپزشک همراه

برای تهیه محصولات دامپزشکی و دامپروری ، کتابها و فیلم های آموزشی از قسمت زیر استفاده کنید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی