وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)
فروشگاه دامپزشکی و دامپروری
اپلیکیشن دامپزشک همراه
آخرین نظرات

آبسه کف پایی در طوطی (bumble foot)

شنبه, ۲۶ فروردين ۱۴۰۲، ۰۴:۴۶ ب.ظ

آبسه کف پایی در طوطی

(bumble foot)

در زیر پای پرنده بوجود می آید که بسیار سفت بوده و معمولا در هر ۲ پا ایجاد می شود. بسته به شدید بودن، دامپزشک آب گرم و یا آنتی بیوتیک های لازم را تجویز می کند. حتی در مواقع حاد انجام جراحی ضروری می شود.

دمل چرکی معمولا به خاطر عوامل زیر به وجود می آید:

- نامناسب بودن چوب نشیمنگاه

نشیمنگاههای نامناسب که ساخته شده از پلاستیک بوده یا دارای گوشه های تیز هستند باعث ایجاد بیماری در پاهای پرنده می شوند. بهترین نشیمنگاهها از جنس چوب می باشند. از نشانه های علایم این بیماری در اثر نامناسب بودن نشیمنگاه، قرمز شدن کف پا و یا وصله های کوچک به هم پیوسته در کف پا می باشد. برای جلو گیری از ایجاد بیماری از چوب های طبیعی درختان که دارای قطر غیر همسان هستند، استفاده کنید.

برخی پرورش دهندگان، استفاده از کرمی که برای بواسیر استفاده می شود را برای پای پرنده توصیه می کنند. سیم های خانه را که ممکن است پرنده روی آنها بنشیند با حوله یا پارچه بپوشانید تا از پای پرنده محافظت شود.

راه رفتن روی سطوح سفت عامل دیگری برای ایجاد این بیماری می باشد. سعی کنید روی زمین یا جایی که خیلی سفت است حوله بیندازید تا راه رفتن راحت تر شود.

- تغذیه:

عامل دیگر دمل چرکی کمبود ویتامین A در رژیم غذایی می باشد. رژیمهای غذایی که در آن مواد غذایی حاوی ویتامین A وجود ندارد باعث عفونت و بیماری در پا می شود. ویتامین A زیاد کننده اشتها و بالا برنده سیستم ایمنی بدن در مقابل انواع عفونت ها و قارچها می باشد. از علامت های کمبود ویتامین A می توان به بی حالت بودن پرها اشاره کرد. مکمل ها و مواد غذایی که حاوی ویتامین A می باشند را وارد رژیم غذایی پرنده کنید. تنها در اثر مصرف چند روزه این ویتامین، شاهد شاداب تر شدن پرها خواهید بود. مواد غذایی حاوی ویتامین A عبارتند از:

سبزیجات دارای برگهای سبز تیره، هویج، زردآلو، طالبی و سیب زمینی شیرین که حتما پخته باشد. این سبزیجات و میوه ها را با تخمه مخلوط کرده و وارد رژیم غذایی پرنده کنید. بسیاری از کاسکوها از آب هویج تازه لذت می برند.

- عفونت:

عامل دیگر باکترى staph است که باعث دمل چرکی می شود. اگر این گونه باشد، به وسیله آنتی بیوتیک های تجویزی دامپزشک مثل پنی سلین و... درمان خواهد شد. اگر عفونت پیشرفته باشد ممکن است به استخوان های سایر نواحی بدن نیز سرایت کند. در این حالت دیگر درمانی نمی توان برای پرنده انجام داد و شرایط بسیار دردناکی است که زندگی پرنده را به طور جدی به خطر می اندازد.

vetshoop.ir

اپلیکیشن موبایل دامپزشک همراه

برای تهیه محصولات دامپزشکی و دامپروری ، کتابها و فیلم های آموزشی از قسمت زیر استفاده کنید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی