وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)
فروشگاه دامپزشکی و دامپروری
اپلیکیشن دامپزشک همراه
آخرین نظرات

التهاب ویروسی روده در سگ و گربه ( viral entritis )

جمعه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۲، ۱۲:۵۵ ب.ظ

التهاب ویروسی روده در سگ و گربه

( viral entritis )

بسیاری از عوامل انتریت ویروسی سگ و گربه، مخصوصا عفونت پاروویروسی منجر به اسهال حاد و محدود شونده می شود، با این وجود موارد شدید این عفونت ها در حیوانات جوان و دارای ایمنی ضعیف، ممکن است کشنده باشد.

پاروویروس سگ

علائم بالینی بیماری به طور معمول ۷-۴ روز بعد از عفونت اتفاق می افتد. بی اشتهایی، افسردگی، تب، اسهال (اغلب پرتابی و هموراژیک) و دهیدریشن معمول است. هیپوترمی و DIC در مراحل آخر بیماری و یا همراه با آندوتوکسمی دیده میشود.

پاروویروس گربه سانان (پان لکوپنی گربه سانان)

عفونت مسری گربه ها است که منجر به اسهال حاد و مرگ و میر می شود. میزان مرگ و میر در گربه های جوان به ۹۰-۵۰٪ می رسد. بنابراین پیش آگهی تا توقف اسهال و بهبود لکوپنی، محتاطانه است .

کرناویروس سگ سانان

کرونا ویروس سگ (CCV= Canine coronavirus) می تواند اسهال با درجات مختلف را ایجاد کند. انتقال این ویروس از راه دهانی- مدفوعی است. دوره کمون ۴-۱ روز و سگهای مبتلا می توانند تا چندین ماه بعد از بهبود، این ویروس را دفع کنند. با این وجود اهمیت کرونا ویروس به عنوان پاتوژن اولیه روشن نیست. تلقیح این ویروس در آزمایشگاه منجر به عفونت خفیف شده و آنتی بادی بر علیه کروناویروس، در سگهای سالم و اسهالی بوجود آمده است. عفونت در سگهای آزمایشگاهی و محافظت شده شایع است. بیشتر عفونت های ناشی از کروناویروس به احتمال زیاد تحت بالینی هستند، با این وجود آنتریت شدید در ازدحام زیاد یا همراه با عفونتهای همزمان رخ می دهد.

کروناویروس روده ای گربه سانان

کروناویروس (FECV= Feline enteric coronavirus) در بین گربه ها شایع است. اسهال خفیف تا متوسط که همراه با کاهش وزن می باشد در بچه گربه های مبتلا به کروناویروس دیده میشود. عفونت پنهان در گربه های سالم معمول است. بسیاری از گربه ها که ویروس را دفع می کنند، از نظر سرولوژی مثبت هستند. عفونت کروناویروس روده ای در گربه ها بسیار با اهمیت است، زیرا ممکن است به ویروس پریتونیت عفونی (FIPV= Feline infectious peritonitis virus) جهش پیدا کند.

پریتونیت عفونی روده ای گربه سانان

ضایعات غیر معمول زیادی در FIP رخ می دهد. علائم اصلی در این بیماری اسهال و استفراغ است و تمام گربه ها دارای توده قابل لمس در قولون یا در تقاطع ایلئوکولیک می باشند. روده مبتلا، شدیدا ضخیم و ندولار بوده و در سرتاسر دیواره روده، پیو گرانولوماتوز چند کانونی هم دیده میشود.

ویروس نقص سیستم ایمنی گربه سانان

ویروس نقص سیستم ایمنی در گربه ها (FIV= Feline immunodeficiency virus) ۱۰ - ۲۰٪ از انتریتهای مزمن را شامل میشود. همچنین عفونت های فرصت طلب و ثانویه مسوول علائم بالینی هستند. بی اشتهایی، اسهال مزمن و ضعیف شدن از علائم معمول هستند. تورم لوپ های روده کوچک قابل لمس، حاکی از آنتریت مزمن با التهاب گرانولوماتوزی است.

ویروس لوسمی گربه سانان

ویروس لوسمی گربه سانان (FeLV= Feline leukemia virus) در میان تظاهرات فراوان، همراه با انتروکولیت فوق حاد و التهاب لنفوسیتی ایلئوم دیده میشود.

توروویروس

عامل شبیه به توروویروس(Torovirus) از مدفوع گربه های مبتلا به سندرم اسهال مزمن و دچار بیرون زدگی پلک، جدا شده است. با این وجود، رابطه مشخصی با علائم بالینی هنوز مشخص نشده است.

vetshoop.ir

اپلیکیشن موبایل دامپزشک همراه

برای تهیه محصولات دامپزشکی و دامپروری ، کتابها و فیلم های آموزشی از قسمت زیر استفاده کنید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی