وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)

کتاب ، جزوه ، فیلم ، اپلیکیشن در زمینه دامپزشکی و حیوانات

وت شاپ بلاگ (دامپزشکی و دامپروری)
فروشگاه دامپزشکی و دامپروری
اپلیکیشن دامپزشک همراه
آخرین نظرات

آنتروپاتی حساس به گلوتن در سگ و گربه (Gluten-sensitive enteropathy)

پنجشنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۲، ۰۷:۱۴ ب.ظ

آنتروپاتی حساس به گلوتن در سگ و گربه

(Gluten-sensitive enteropathy)

بیماری روده کوچک ناشی از گلوتن گندم در نژاد آیریش ستر به اثبات رسیده است. در انسان نیز چنین حساسیتی به گلوتن وجود دارد (بیماری سلیاک celiac disease) ولی صدمه به روده و علائم آن کمتر از حیوانات است. این بیماری در انسان، استعداد ژنیتیکی به این حساسیت را همراه با ارتباط قوی با MHC کلاس ۲ نشان میدهد. در آیریش ستر این وضعیت به صورت فاملیال بوده و به طریقه آتوزومال به ارث می رسد. این حساسیت می تواند دیگر نژادها را نیز مبتلا کند، ولی در مورد ابتلای گربه گزارشی منتشر نشده است. این حساسیت به گلوتن در نژاد تریر با پوشش مویی نرم، همراه با آنتروپاتی (دفع پروتئین) و نفروپاتی دیده شده است.

پاتوژنز

اگر چه شباهت هایی بین حساسیت در انسان و حیوان وجود دارد، ولی پاتوژنز انتروپاتی (مرتبط با حساسیت گلوتن) متفاوت است. علائم بالینی همراه با خوردن گندم و به وجود آمدن پروتئین حاصله از این هضم (گلوتن) شروع میشود و برای مخاط روده توکسیک بوده و سبب القاء واکنش های مضر برای سیستم ایمنی می گردد. بهبود علائم بیماری، بوسیله حذف گلوتن از جیره صورت می گیرد. در برخی مطالعات، نفوذپذیری غیر معمول مخاط در پیشرفت بیماری ذکر شده است و این نشان دهنده آن است که سد مخاطی، نقش مهمی در بیماری زایی و ورود گلوتن به مخاط دارد. در مقایسه با انسان، در حیوان پاسخ ایمونوگلوبولینی به گلوتن دیده نشده است، با این وجود، درگیری سیستم ایمنی نشان دهنده آن است که افزایش در جمعیت سلول های CD4+ و کاهش سلول های CD8+ در سگ مبتلا داریم.

سن حیوان و دوز مصرفی گلوتن در ظاهر شدن و وضعیت بیماری نقش دارد و ممکن است بعضی از سگ ها، بعدا در زندگی دچار تحمل شوند. با این وجود مکانیسم این بیماری شبیه به انسان در نظر گرفته میشود و هنوز به طور کامل در سگ مورد مطالعه قرار نگرفته است.

علائم بالینی

آیریش سترهای مبتلا دچار کاهش وزن و اسهال متناوب مزمن، بعد از شیر گیری میشوند. تغییرات بافتی در نمونه های بیوپسی از ژژنوم، نشان دهنده آتروفی نسبی پرزها و نفوذ لنفوسیت ها به داخل سلول های اپی تیلیال است. وقتی جیره غذایی عاری از گلوتن شود این علائم بهبود پیدا می کنند.

درمان

درمان موفق، مبتنی بر حذف گلوتن از جیره و استفاده از غذاهای فاقد گلوتن است.

vetshoop.ir

اپلیکیشن موبایل دامپزشک همراه

برای تهیه محصولات دامپزشکی و دامپروری ، کتابها و فیلم های آموزشی از قسمت زیر استفاده کنید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی